Перейти к публикации

Հայկական պատմամշակութային հուշարձաննե&#1


Javuhi

Рекомендованные сообщения

Հայկական պատմամշակութային հուշարձանները

Armenian Historical Monuments

Армянские исторические помятники

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

  • Ответы 2
  • Создано
  • Последний ответ

Ախալցխայի Սուրբ Նշան (Ս. Վարդանանց) եկեղեցին

Ախալցխա քաղաքն ու նույնանուն շրջանը գտնվում է պատմական Մեծ Հայքի հյուսիսային սահմանագլխին և հարևանակցում է Գուգարք նահանգի Ջավախք գավառին: Այստեղ են խաչվում Աջարիայից` Բաթումով, Քարթլիից` Խաշուրով և Բորժոմով, Շիրակից` Ախալքալաքով և Արդահանից` Փոցխով գետի հովտով ձգվող հնագույն տարանցիկ ճանապարհները: Աշխարհագրական բարենպաստ դիրքի շնորհիվ` առնվազն վաղ միջնադարից բնակավայրը վերածվել է քաղաքի:

Միջին դարերից այստեղ բնակվել են հիմնականում հայեր, ինչպես նաև հրեաներ, մեսխեր և մահմեդականներ: 1820թ., երբ Ախալցխայի փաշայությունն անցավ Ռուսաստանի տիրապետության տակ, քաղաքն ու մերձակա բնակավայրերը համալրվեցին Բարձր Հայքի տարբեր գավառներից փոխադրված հազարավոր վերաբնակիչ հայերով, որի արդյունքում Ախալցխան ձեռք բերեց զուտ հայկական միջավայր ունեցող քաղաքի նկարագիր:

Քաղաքի հայկական թաղամասերից յուրաքանչյուրն ունեցել է իր եկեղեցին ու գերեզմանոցը (օրինակ` Ռաբաթը` Երման Ս. Խաչ. Ս. Գրիգոր Լուսավորիչ և Ս. Ստեփանոս, Մարդան` Ս. Փրկիչ և Ս. Նշան եկեղեցիներով):

Ս. Նշան (Ս. Վարդանանց) եկեղեցին գտնվում է քաղաքի Մարդա կոչվող թաղամասում, Ս. Նշան բլրի վրա (ՀԱԱ, 53-1-125, թ. 55): Այն կենտրոնագմբեթ ութանիստ թմբուկով, համակ սրբատաշ քարերով, արևմուտքից կից եռահարկ զանգակատնով, ճակտոնների գագաթներին քառասյուն փոքր զանգակատներով, երեք մուտքերով, ներսում երկու զույգ մույթերով, խորանի երկու կողմերում մեկական ավանդատներով եկեղեցի է:

1619թ. մի ձեռագրի հիշատակարանում կա վկայություն Ախալցխայում Հայոց Ս. Նշան (Զարեհնու Ս. Նշան) (“ԺԷԱ” էջ687) անունով եկեղեցու գոյության մասին: Միջնադարյան ավերված եկեղեցու տեղում նոր եկեղեցու հիմնադրումը կատարվել է 1861թ. (ըստ. շին. արձանագրության). “…նորոգ կառուցանելի Սուրբ Նշան անուանեալ տեղւոյն յանուն Սրբոյ Վարդանանց զօրավարաց եկեղեցւոյ շինութիւնը, որ սկզբնաւորեցաւ ի 5-ն մարտի սոյն 1862 ամի արդեամբ և ծախիւք ազգասէր և բարեպաշտ աստիճանաւոր իշխանին մահտեսի Վարդանայ Վարդանեանց ի խնդրոյ սրբազան առաջնորդական փոխանորդի քաղաքիս տեառն Գրիգոր վարդապետի Սագինեան այս հետևեալ գովելի պատճառներուն համար: …սրբազան առաջնորդը կամեցավ այն ավերակ տեղին վրա տաճար մը կառուցանել (ինչպես աւանդութեամբ կըսեն, թէ ատենօք հոն տեղ եկեղեցի կայ եղեր)… (“Մեղու Հայաստանի”, 1862թ. N 27, յուլիս 7, էջ 107):

Եկեղեցու նախագծերը կազմվել են 1861թ., օծումը տեղի է ունեցել 1963թ., իսկ շինարարական աշխատանքներն ամբողջացել են 1868թ.: 1887թ. եկեղեցու բակում ամփոփվել է եկեղեցու մեկենաս, Ախալցխայի պատվավոր քաղաքացի (Ռուբեն Նահատակյան, Ախալցխայի պատվավոր քաղաքացին, “Գարուն”, 1988, N 9, էջ 19-20), Վարդան Վարդանյանցի մարմինը (“Արձագանք”, 1887թ. N 15, էջ 226-227): Եկեղեցու որմերին պահպանվել են շինարարական ընթացքի մասին պատմող արձանագրություններ (Карапетян С. Г., Марутян А. Т., Наатакян Р. А., Церковь Сурб Вардананц (Сурб Ншан) горада Ахалцха), “ԼՀԳ” 1990, N 5, էջ 75-85): Իր ժամանակին Ս. Նշան եկեղեցու կառուցումը խոշոր երևույթ էր քաղաքաբնակ հայության կյանքում (“Մասյաց Աղավնի”, 1862թ. 1 օգոստոս., էջ 175-176” “Փորձ”, 1876, N 1, էջ 443):

1938թ.-ին խորհրդային իշխանության որոշմամբ դադարեցվեց ծիսաարարողակարգի կատարումը Սուրբ Նշան եկեղեցում, թեև եկեղեցու դռները բաց էին հավատավոր ժողովրդի առաջ մինչև 1941թ.-ը:

1941-43 թթ. Եկեղեցին ծառայում էր որպես զինհագուստի, 1943թ.-49թթ` տարբեր պարունակության, իսկ 1949-1979թթ.` իբրև աղի պահեստ:

1976թ-1978թթ. եկեղեցին մաքրվում է հայ հասարակայնության և Սւրբ Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցու քահանա եղբայրներ Տեր Ռուբեն և Տեր Շմավոն Սաղոյանների կողմից, ովքեր և իշխանությունների կողմից ենթարկվում են տույժերի: Ավաղ, եկեղեցին այդպես էլ չի վերադարձվում ժողովրդին, այլ վերածվում է քաղաքի ազգագրական թանգարանի:

1989թ. ապրիլի 24-ին տեղի հոգևոր դասի և հայ բնակչության մասնակցությամբ եկեղեցում կատարվում է հոգեհանգստյան արարողություն, որն առիթ է դառնում քաղաքի հայ և վրաց բնակչության միջև ծագած տարաձայնության: Այդ օրերի Հայաստանի և Վրաստանի իշխանությունների և մտավորականության միջամտությամբ, որոշվում է եկեղեցու դռները հավասարապես բաց պահել երկու համայնքների առջև` մինչև հարցի վերջնական լուծումը: Այս որոշման կայացմանը նպաստում է վրաց որոշ գիտնականների պնդումն այն մասին, իբր Սուրբ Նշանը կառուցվել է վրացական եկեղեցու հիմքերի վրա: Ցավոք, պետք է փաստենք, որ տվյալ թյուր կարծիքը վրաց մտավորականնեի ու հոգևորականներից ոմանք փորձում են տարածել նաև Վրաստանի հայկական ծագում ունեցող այլ եկեղեցիների վրա:

Հայությունը լիահույս է, որ սթափ մտածողությունը կհաղթանակի և Սուրբ Նշանը, ինչպես և հայոց մյուս եկեղեցիները կվերադարձվեն օրինավոր տիրոջը` Հայ Առաքելական Սուրբ Եկեղեցուն:

“Նորաշեն” հանդես, 2006թ/4

http://javakhk.net/forum/index.php?showtop...t=0entry12011

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Архивировано

Эта тема находится в архиве и закрыта для дальнейших сообщений.


  • Наш выбор

    • Ани - город 1001 церкви
      Самая красивая, самая роскошная, самая богатая… Такими словами можно характеризовать жемчужину Востока - город АНИ, который долгие годы приковывал к себе внимание, благодаря исключительной красоте и величию. Даже сейчас, когда от города остались только руины, он продолжает вызывать восхищение.
      Город Ани расположен на высоком берегу одного из притоков реки Ахурян.
       

       
       
      • 4 ответа
    • В БЕРЛИНЕ БОЛЬШЕ НЕТ АЗЕРБАЙДЖАНА
      Конец азербайджанской истории в Университете им. Гумбольдта: Совет студентов резко раскритиковал кафедру, финансируемую режимом. Кафедра, финансируемая со стороны, будет ликвидирована.
      • 1 ответ
    • Фильм: "Арцах непокорённый. Дадиванк"  Автор фильма, Виктор Коноплёв
      Фильм: "Арцах непокорённый. Дадиванк"
      Автор фильма Виктор Коноплёв.
        • Like
      • 0 ответов
    • В Риме изберут Патриарха Армянской Католической церкви
      В сентябре в Риме пройдет епископальное собрание, в рамках которого планируется избрание Патриарха Армянской Католической церкви.
       
      Об этом сообщает VaticanNews.
       
      Ранее, 22 июня, попытка избрать патриарха провалилась, поскольку ни один из кандидатов не смог набрать две трети голосов, а это одно из требований, избирательного синодального устава восточных церквей.

       
      Отмечается, что новый патриарх заменит Григора Петроса, который скончался в мае 2021 года. С этой целью в Рим приглашены епископы Армянской Католической церкви, служащие в епархиях различных городов мира.
       
      Епископы соберутся в Лионской духовной семинарии в Риме. Выборы начнутся под руководством кардинала Леонардо Сантри 22 сентября.
       
      • 0 ответов
    • History of Modern Iran
      Решил познакомить вас, с интересными материалами специалиста по истории Ирана.
      Уверен, найдете очень много интересного.
       
      Edward Abrahamian, "History of Modern Iran". 
      "В XIX веке европейцы часто описывали Каджарских шахов как типичных "восточных деспотов". Однако на самом деле их деспотизм существовал лишь в виртуальной реальности. 
      Власть шаха была крайне ограниченной из-за отсутствия государственной бюрократии и регулярной армии. Его реальная власть не простиралась далее столицы. Более того, его авторитет практически ничего не значил на местном уровне, пока не получал поддержку региональных вельмож
      • 4 ответа
  • Сейчас в сети   10 пользователей, 2 анонимных, 418 гостей (Полный список)

  • День рождения сегодня

    Нет пользователей для отображения

  • Сейчас в сети

    425 гостей
    2 анонимных
    luc Nelsjan operit Sigo stephanie S Арарат mshput melkum Rubik w i t o
  • Сейчас на странице

    Нет пользователей, просматривающих эту страницу.

  • Сейчас на странице

    • Нет пользователей, просматривающих эту страницу.


×
×
  • Создать...