Перейти к публикации

Армянский алфавит


aha

Рекомендованные сообщения

Люди, вопрос,

Вот найдите, пожалуйста, что здесь неправильно, это важно!

Uppercase Alphabet: ԱԲԳԴԵԶԷԸԹԺԻԼԽԾԿՀՁՂՃՄՅՆՇՈՉՊՋՌՍՎՏՐՑՒՓՔՕՖ

Lowercase Alphabet: աբգդեզէըթժիլխծկհձղճմյնշոչպջռսվտրցւփքօֆ

Вопрос касается букв ու и և, конечно. Мы все знаем со школы, что u - это ՈՒ и ու, а ev - это ԵՎ и և. Но в последние годы же произошли такие изменения, уже и не поймешь, что к чему. Вроде маленькую ev сейчас пишут как եւ, и даже может ev - уже не часть алфавита? Кто знает точно, какова официальная версия? Мне нужна именно официальная версия, а не личные мнения, xотя мнения тоже полезны, конечно.

Да, и как правильно u? ու или ւ?

Спасибо.

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

А может кто сказать что за буква, говорят, была (или есть до сих пор) как совмещённые М и Н?

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Совмещенные М и Н: эти две буквы в слове могут иногда заменяться лигатурой «мн». Бывают еще «ме», «ми», «мх» и «вн». Лигатура - это не буква, а слитно написанные две (или более) буквы. Делается это с чисто эстетической целью (в книгопечатании и, вообще, в полиграфии). Лигатура используется в армянском, также как и в языках использующих латиницу. В русском лигатуру не принято использовать.

«ев» (союз «и»): Монахи при написании этого слова в рукописях стали соединять эти две буквы (что-то отдаленно напоминающее стенографию). Кстати, тоже самое и с латинским амперсендом «&», который на самом деле является слитным написанием латинского слова «et», т.е. опять же союза «и».

Изначально если в армянском слове встречалось «ев», то нужно было писать отдельно «е» и «в», лигатуру только при написании слова «и». Позже эту лигатуру начали использовать и в словах. Что считалось не правильным. Тоже самое, что если написать французское «cigarette» как «cigare&te».

Что же касается буквы «у», в армянском ее как таковой нет, она и в западном и в восточном изображается дифтонгом (двумя гласными) «о» и «в». Такое дифтонговое написание еще Месропом Маштоцем было перенято из греческого языка. В грабаре существовали и другие дифтонги, которые до сих пор используются в западном диалекте. В восточном же (араратском) после советской реформы осталась только изображающая звук «у».

При приведении армянского алфавита нужно изображать как было принято изначально плюс «о» и «ф», которые были добавленны позже (в 12-13 веках). Приводить лигатуру «ев» в алфавите как букву неправильно.

(...к сожалению, напечатанные мною арм. буквы появляются в качестве вопросительных знаков, поэтому приходится печатать на русском).

Изменено пользователем CEPNYC (история изменений)
Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

  • 7 лет спустя...
  • 2 года спустя...
  • OpenArmenia Club

The origin of the Armenian Alphabet

August 15, 2014
 
 
 
 
 
 
 
18 Votes

 

 
Armenian Erkatagir- Armenian letters woven together            www.15levels.com/art/armeniancalligraphy

Armenian Erkatagir- Armenian letters woven togetherhttp://www.15levels.com/art/armeniancalligraphy

Did the Armenians have  an alphabet before Mashtots?  There is evidence which supports this assertion.

One of the Classical accounts about the existence of an Armenian alphabet comes from Philo of Alexandria (20 BCE – 50 CE), who in his writings notes that the work of the renowned Greek philosopher and historian Metrodorus of Scepsis ( ca. 145 BCE – 70 BCE),On Animals, was also translated into Armenian. Metrodorus was a close friend and a court historian of the Armenian Emperor Tigranes the Great. Amongst his great works, Metrodorus also wrote the biography of the King of Kings, Tigranes the Great. Another Third Century Roman History and Church theologian, Hyppolytus of Rome (170-235 CE), in his Chronicle, while writing about the history of the reign of his contemporary, Emperor Alexander Severus (reigned 208-235 CE), mentions that the Armenians are amongst those nations who have their own distinct alphabet.

Philostratus the Athenian, a renowned sophist of Second and Third centuries AD in his The Life of Apollonius of Tyana, wrote:

“And they say that a pard was once caught in Pamphylia which was wearing a chain round its neck, and the chain was of gold, and on it was inscribed in Armenian lettering: ‘The king Arsaces to the Nysian god.’” (Philostratus, The Life of Apollonius of Tyana, Book II, Chapter II, pp. 120-121, tr. by F. C. Conybeare, 1912)

According to the Fifth Century Armenian Historian Movses of Khoren, Bardesanes (154-222 CE) of Edessa, who founded the Gnostic current of the Bardaisanites, went to the Armenian castle of Ani and there read the work of a pre-Christian, Armenian priest by the name of Voghyump, written in the Mithraic (Mehean or Mihrean lit. of Mihr or of Mithra – the Armenian national God of Light, Truth and the Sun) script of the Armenian temples in which, amongst other histories, an episode was noted of the Armenian King Tigranes VII (reigned from 144-161, and again 164-186 CE) erecting a monument on the tomb of his brother, the Mithraic High Priest of the Kingdom of Greater Armenia, Mazhan. Movses of Khoren notes that the renowned scholar Bardesanes, translated this Armenian book into Syriac (Aramaic), and later also into Greek. Another important evidence for the existence of a pre-Mashtotsian alphabet is the fact that the Armenian heathen pantheon included Tir, who was the Patron God of Writing and Science.

A 13th century Armenian historian, Vardan Areveltsi, in his History, notes that during the reign of the Armenian King Leo the Magnificent (reigned 1187-1219), artifacts were found bearing “Armenian inscriptions of the heathen kings of the ancient times…” The evidence that the Armenian scholars of the Middle Ages knew about the existence of a pre-Mashtotsian alphabet can also be found in other medieval works, including the first book composed in Mashtotsian alphabet by the pupil of Mashtots, Koriwn, in the first half of the Fifth Century. Koriwn notes that Mashtots was told of the existence of ancient Armenian letters which he was initially trying to integrate into his own alphabet (according to the research done by Gevork Nazaryan, Armenologist, Historian (http://www.armenianhighland.com/index_light.html). To get more information one can also read the research done by Levon Pogosyan http://ru.scribd.com/doc/236975940/%D4%B3%D4%BB%D5%90%D5%94(p.22)

Although a lot of the ancient Armenian culture was swept aside with the dominance of the new religion, there is still some pagan influence felt today, a reflection of which can be found in that very god, Tir, referred to as the “Writer” or “Grogh” (“Krogh” in Western Armenian).   God Tir who was the God of Literature, Science and Art, the God of wisdom, culture, science and studies,  was also an interpreter of dreams. Tir was the messenger of the gods. His temple was called “Aramazds grchi divan” and meant for studying sciences. His temple was the seat of oracles, the interpreter of dreams, the defender of arts and letters. Tir was called the scribe of Aramazd.

The problem of the origin of the Armenian alphabet has always been on the focus of the attention of Armenology. Traditionally in scientific circles the opinion that the Armenian alphabet essentially was formed on the base of the Greek, Aramaic and Iranian letters has gained ground.

Vahan Sargsyan proposed a new method to decipher the Armenian letters – the method of internal reconstruction. The author observes the problem of the origin of the Armenian letters apart from the external comparison exclusively basing on data internals of Armenian.

The essence of the internal reconstruction is as follows:

  • The Armenian alphabet has a national root which derives from rock-carvings dating from the period between V and II millenniums BC, as well as from the symbolic images of celestial bodies, etc..
  • The internal reconstruction of the Armenian letters is based on the connections between the sounds and characters. In time the Armenian sound have bore certain changes and precisely by those changes was the correspondent modifications of the characters caused. And if the connections between the Armenian sounds are reestablished, thus, in that way the relationship between the letters is reconstructed. In Armenian the sounds do not exist independently from each other, that is why neither the Armenian letters are independent from each other.  And everything that has taken place in the system of Armenian soundhas simulataniously been reflected also in the system of the characters of the language – in its alphabet. If we want to etymologize a word we add it to another one, and if we want to explain the origins of any sound we connect it with another one. The same occurs with the Armenian alphabet to decipher the characters of which is possible via adding one letter (character) to the other.
  • Thus in the internal reconstruction of the characters the mechanisms of the internal reconstruction of words and sounds are applied, that is to say, the order of the development of words and sounds is applicable to the characters too. Leaving the unessential details apart, we can see that three major principles have been affected the formation of the Armenian letters: partition of the grafic image, duplication of the character, metathesis.

Let’s briefly present the process of formation of the Armenian alphabet underlining the principal tendencies and orders.

  • The available data show that up to fifth century AC the Armenian alphabet has passed a long route of development and has carried certain changes. In the formation of the Armenian alphabet the first letter Ա (A) has played an enormous role. Up today it has been believed that Ա  would have had Greek or Semitic origin. Actually the letter Ա  derives from he ancient rock carvings where it symbolized first – the image of the sun, later on, it imaged a man and a ram. First the sun was symbolized by a simple circle which was pronounced as արեւ (arev) which later was devided and the syllable ար (ar) was conserved. Such partition of the word caused the partition of circle. As a result the circle  transformed into the character Ա, as follows:

10600598_10152385459168043_7998459096864536824_n

The parted circle according to its structure stands rather close to the symbols of ram which are rather frequently met in rock carvings. As the result of the changes of these symbols the character Ա  emerged. Here we have some of the above mentioned symbols:

10600598_10152385459168043_7998459096864536824_n

As it seems probable, in ancient times this Armenian character has stood for the ար  (ar), as the animals imaged by them are the rams the Armenian names of which are առն արու (arren, aru). There is also an Armenian word այծ (aits) “goat”, the old form of which is արտի (arti) “wild mutton”, formed by the root ար (ar). It is not casual that Armenians have given to the rock carvings the denomination իծագիր (itsagir) “goat scripts”. As it refers to the denomination այբ (aib) for the letter Ա (A), it is connected with the Armenian word արեւ (arev) “sun” (result of the transformation արեւ – այբ (arev-aib)) that is to say ancient Armenians have called the first letter of their alphabet by the name of the sun.

Later the character Ա  (A), which was pronounced as ար (ar) was separated into two parts turning into two different letters -Ա (A) and Ր ®:

10600598_10152385459168043_7998459096864536824_n

In Armenian works the phonetic evolution ար – այ (ar-ay) as a consequence of which the syllable ար (ar)  is transformed into այ (ay) and correspondingly the symbols of ram obtain the form of the Armenian letter Յ

10600598_10152385459168043_7998459096864536824_n

It is possible that in the epoch of rock carvings the character Յ  might be pronounced as այ (ay) instead of simple յ (y).

The following process of the internal reconstructions of the Armenian letters is connected with the gradual transformations of the diphthong այ (ay), as well as, if the  character Յ via the principle of the partition of the graphic character. Here we have the principal variants of the evolution:

  • the Armenian diphthong այ (ay) changes into Է (é) as, for example, այգ (ayg) “morning”, էգուց (éguts) “at day break”, փայտ-փէտ (payt-pet) “wood”, կայծակ  կէծակ (kaytsak-kétsak) “spark”, պայծառ-պէծ  (paytsar-pets) “bright”, etc. This regularity shows that the character Յ  in its turn would have been transformed into Է (é), then into Ե (ye). In fact this evolution could have occurred in the following way:

 10616199_10152385459163043_2319670756193584836_n

  • From the other side it is known that in Armenian the sound Է (é) changes into Ի  (i), as  for example, գէտ-գիտել (get-gitel) “to know”, մէջ-միջոց (mej-mijots) “means”, գէս-գիսակ (ges-gisak) “hair”, etc. As a consequence of this phonetic evolution, the later Է (é) changed into Ի (i) in following form:

 10616199_10152385459163043_2319670756193584836_n

  • The development of the Armenian sound Ի (i) is also known: it changes into Ը  (in English pronounced as the indefinite article a, for instance, a book) and correspondingly the character may derive from the letter Ի (i) or Է (é), in the following mode.

 10616199_10152385459163043_2319670756193584836_n

  • As we have said, the Armenian diphthong այ (ay) changes into է (é): simultaneously another variant also exists: այ-աւ  (ay-aw), that is to say յ – ւ (y-w) as, for example, բայ-բաւթ (bay-bawt) “word – sad news”, յարել-վարակել  (yarel-varakel) “to connect-to infect”, ոյն-աւն (oyn-awn) “to have-posseions”, etc  As the sound Ի (i) stands close to Ւ (w) we can suppose that the character Ւ (W)origins from Ի (I)

 10616199_10152385459163043_2319670756193584836_n

  • The origins of the Armenian character Ո (O) is explained by the evolution of the diphthong աւ (aw). It is known that in Armenian the diphtong աւ (aw) changes into ո (o) bawt-both “sad news”, dzawn – dzon “dedication”, hawt-hot “flok” etc. The previous examples show that the Armenian sound Ո (o) has origins from diphthong. Thus the character Ո  (O) in ancient times might have had two components. In fact, the evolution of the Armenian character Ո (O) has proceeded in the same way the character Ա (A), but in the certain period the metathesis has taken place. We must say that the Armenian character has relatively been conserved in rock carvings.

 10616199_10152385459163043_2319670756193584836_n

The above mentioned reconstructions concerned to the principle of the partition of character, when a character was formed as a result of a gradually partition of the graphic image. Let’s refer to the other modes.

  • The duplication of the character: it is a very expanded phenomenon. The most splendid example of which is the Latin letter W which is, in fact, the reduplication of  V. But in Armenian this kind of reduplication didn’t precede mechanically, if not was a consequence of phonetic evolution. When a sound is becoming dense, actually, its phonetic content is reduplicated. Thus, for instance, v changes to b, b changes to p, etc. These phonetic changes in their turn cause reduplication of letters. this was the formation of the Armenian Ռ, Վ, Բ, Պ, Փ, Կ, Տ, Թ (R, V, B, P, Ph, K, T, Th) letters.

10386755_10152385459193043_4867754742140374938_n1

  • Metathesis: it means a change of the position of a linguistic element which is motivated by different factors. Here we refer especially to the change of the position of the sound in a word. In Armenian we can find a lot of examples: ձգել -գցել (dzgel-gtsel) , “to draw- to bend”, խստոր-սխտոր (khstor-skhtor) “garlic”, etc.

Probably this principle of metathesis functioned also in the formation of Armenian letters. We must emphasize that metathesis functioned merely in the formation of those letters which expressed similar sound: Կ (K) derived from Գ (G), Շ (Sh) from Չ (Ch), Ժ (Zh) from Գ (G), etc. By means metathesis the following Armenian characters were formed.

1

10616474_10152385459208043_6949458306243493001_n

Generally, the major part of the Armenian characters has been formed by the principle of graphic analogy based on sound analogy. In Armenian, for instance, the sound յ (y) has received the pronunciation h (h) յաղթել-հաղթել (yaghtel-haghtel) “to vanquish”, յարել-հարել(yarel-harel) “to connect”, յայտնի-հայտնի (yaytni-haytni) “evident” , etc. That means that the Armenian character Հ (H) might have  derived from the character Յ (Y). It might have been proceeded in the following way:

10616474_10152385459208043_6949458306243493001_n

The sound similarity permits to connect the Armenian character Ճ (Tch) to Ծ (Ts’), Ս (S) to Ծ (Ts’), Ց (Ts) to Ձ (Dz) etc.

 10616474_10152385459208043_6949458306243493001_n10616474_10152385459208043_6949458306243493001_n

Another important point.

The internal reconstruction of the Armenian characters indicates that the Alphabet created by Armenian people contains an enormous information which is inherited by us from remote times.  From this point of view the first five letters of the Armenian alphabet Ա, Բ, Գ, Դ, Ե (A, B, G, D, E), which have their denominations Այբ, Բեն, Գին, Դա, Եչ (Ayb, Be, Gin, Da, Ech) are of greater interest. The internal reconstruction of these denominations is being carried out in the following way:

Այբ-արբ-արեբ-արեւ/ի

Բեն- բայն-բարն-բարին/ի 

Գիմ-գէմ-գայմ-գարիմի

Դա-դայ-դար

Եչ-եկ/ի

(Ayb- arb- areb-arew/i

Ben-bayn-barn-barin/i

Gim-gem-gaym-garimi (=karmir

Da-day-dar)

éch ek/i.

In the previous list the only item that needs clarification is the form դար (dar) which can be identified by the Armenian word դար “a high place” or can be considered as a variant of the word դուրս (durs) “outside” . If we try to read the forms reconstructed above we will get the expresion Արեւի բարինի գարիմի դար եկի (arevi, barini, garimi, dar eki) which means Արեւ բարի կարմիր դուրս արի  Kind red sun, rise!

Evidently, in the denominations of the first five letters of the Armenian alphabet is the ritual formula or pray is conserved. By the way, the number of the letters in the Armenian alphabet is 36, is also related to the number of turns of the sun. in fact, in the Armenian alphabet we have got the model of the movement of the sun, which also explains the order of the Armenian letters: from left to right.

The internal reconstruction of the Armenian alphabet permits to make the following conclusions:

  • Before Mesrop Mashtots the Armenian alphabet had passed a long way of evolution suffering certain modifications motivated by the phonetic regulations of Armenian. Thus this factor exclude the possibility of the decisive influence of foreign characters (Greek, Aramaic, Iranian) on the formation of the Armenian alphabet.
  • Mesrop Mashtots didn’t create his proper alphabet, if not had modified the Armenian pagan characters. In the same way as the pagan stone art later developed into Christian khachkar (cross-stones), the heathen set of characters was transformed into the “Christian” alphabet. Actually the whole Armenian culture, as well as the Alphabet was christianized.
  • The internal reconstruction of the Armenian alphabet and also of the Armenian phonetic system permits us to revise the figure of the external relations of the Armenian language. Of course, we cannot deny that some of the Armenian characters are quite similar to “semitic” (I would say phoenician) characters, from which Greek and Iranian alphabets have generated. The origin of the Aramaic alphabet, which is the base of most wildly spread alphabets of the world, is not known, neither it has been deciphered yet by the method of internal reconstruction.  The similarities found between the Aramaic letters and certain Armenian characters must be observed as a result of their formation in the same cultural sphere.

BY THE WAY

Armenian alphabet is modified svastika Armenian alphabet is not only modified swastika but also there is secret information and sacred, civilized, scientific knowkedge, sacerdotal knowledge about stars (constellations, longitude and latitude), galaxy (the model of galaxy creation), It is proved by the fact that one (with 36 signs-letters) can express the numbers from 1 to 10000, without using any other signs, that is the ideal comparison of system of 6 (which was common to the Armenian Highland) - I mean 60 minutes, 360° and the system of 10, devision of sky into 3*12.... according to the research by Armen Davtyan

Armenian alphabet is modified svastika
Armenian alphabet is not only modified swastika but also there is secret information and sacred, civilized, scientific knowkedge, sacerdotal knowledge about stars (constellations, longitude and latitude), galaxy (the model of galaxy creation), It is proved by the fact that one (with 36 signs-letters) can express the numbers from 1 to 10000, without using any other signs, that is the ideal comparison of system of 6 (which was common to the Armenian Highland) – I mean 60 minutes, 360° and the system of 10, devision of sky into 3*12….
according to the research by Armen Davtyan

According to the research done by Vahan Sargsyan

Other sources are mentioned in the article

Не могу найти раздел "Экономика"...
Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

  • 8 месяцев спустя...
  • OpenArmenia Club

 

Աշխարհը մերն է, աշխարհը մերն է:

Հայաստանի ամեն մի հայ

Աշխարհի տերն է:

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

  • 2 недели спустя...
В 24.11.2017 at 12:27, Mikasa сказал:

 

Реально интересно))

Не знал об этом.

Ну а если попытаться как-то найти разумное объяснение этому интересному факту, а не просто с точки зрения божественного чуда?

Ведь церковные деятели всегда объясняли тех или иные явления, которые наука не могла объяснить,  просто тупо чудом. Это у них такая вот традиция издревле, начиная с огня, грома и молнии))

А ведь и самом деле очень интересно понять как так получилось. Как говорится - "совпадение ли? Не думаю :)"  Есть ли какие серьезные гипотезы на этот счет? Скажем, ну не знаю, может быть Менделеев интересовался армянским языком, алфавитом и решил использовать при составлении своей таблицы, в том числе и армянские названия этих элементов, ну предположим ради даже хохмы? Почему бы и нет?

А то я посмотрел в интернете и не нашел никакого серьезного объяснения или хотя бы анализа на счет данного очень интересного факта. Везде только лишь о чуде и пишут.

Изменено пользователем Գարնան արծիվ (история изменений)
Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

  • 1 месяц спустя...
В 06.12.2017 at 00:03, Գարնան արծիվ сказал:

Реально интересно))

Не знал об этом.

Ну а если попытаться как-то найти разумное объяснение этому интересному факту, а не просто с точки зрения божественного чуда?

Ведь церковные деятели всегда объясняли тех или иные явления, которые наука не могла объяснить,  просто тупо чудом. Это у них такая вот традиция издревле, начиная с огня, грома и молнии))

А ведь и самом деле очень интересно понять как так получилось. Как говорится - "совпадение ли? Не думаю :)"  Есть ли какие серьезные гипотезы на этот счет? Скажем, ну не знаю, может быть Менделеев интересовался армянским языком, алфавитом и решил использовать при составлении своей таблицы, в том числе и армянские названия этих элементов, ну предположим ради даже хохмы? Почему бы и нет?

А то я посмотрел в интернете и не нашел никакого серьезного объяснения или хотя бы анализа на счет данного очень интересного факта. Везде только лишь о чуде и пишут.

Думаю, просто красивое совпадение. Вот тут http://www.iatp.am/news/dijest/dijest8/pdf/journal_4_2009.pdfеще несколько "подтянутых"  элементов. Можно и в облаках при желании увидеть многое).

Я бы серьезнее отнесся к этой теории, если бы  цифровые значения букв  были не арабские, которые пришли гораздо позже алфавита Маштоца, а именно те , которые давал сам Маштоц.

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

  • Admin
1 час назад, w i t o сказал:

Думаю, просто красивое совпадение. Вот тут http://www.iatp.am/news/dijest/dijest8/pdf/journal_4_2009.pdfеще несколько "подтянутых"  элементов. Можно и в облаках при желании увидеть многое).

Я бы серьезнее отнесся к этой теории, если бы  цифровые значения букв  были не арабские, которые пришли гораздо позже алфавита Маштоца, а именно те , которые давал сам Маштоц.

если делать нефиг, то на любой алфавит можно подобрать что то интересное

wallpaper-tekstura-seryi-fon-chernyi-fon-uzor-oboi-tsvety-ve.jpg

 

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Между прочим, Юрий Цолакович Оганесян - единственный живой человек (дай Бог ему долгих лет), в честь которого назван химический элемент 118  Оганесон .  https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D0%B3%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%81%D0%BE%D0%BD

 

Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Создайте аккаунт или войдите в него для комментирования

Вы должны быть пользователем, чтобы оставить комментарий

Создать аккаунт

Зарегистрируйтесь для получения аккаунта. Это просто!

Зарегистрировать аккаунт

Войти

Уже зарегистрированы? Войдите здесь.

Войти сейчас

  • Наш выбор

    • Ани - город 1001 церкви
      Самая красивая, самая роскошная, самая богатая… Такими словами можно характеризовать жемчужину Востока - город АНИ, который долгие годы приковывал к себе внимание, благодаря исключительной красоте и величию. Даже сейчас, когда от города остались только руины, он продолжает вызывать восхищение.
      Город Ани расположен на высоком берегу одного из притоков реки Ахурян.
       

       
       
      • 4 ответа
    • В БЕРЛИНЕ БОЛЬШЕ НЕТ АЗЕРБАЙДЖАНА
      Конец азербайджанской истории в Университете им. Гумбольдта: Совет студентов резко раскритиковал кафедру, финансируемую режимом. Кафедра, финансируемая со стороны, будет ликвидирована.
      • 1 ответ
    • Фильм: "Арцах непокорённый. Дадиванк"  Автор фильма, Виктор Коноплёв
      Фильм: "Арцах непокорённый. Дадиванк"
      Автор фильма Виктор Коноплёв.
        • Like
      • 0 ответов
    • В Риме изберут Патриарха Армянской Католической церкви
      В сентябре в Риме пройдет епископальное собрание, в рамках которого планируется избрание Патриарха Армянской Католической церкви.
       
      Об этом сообщает VaticanNews.
       
      Ранее, 22 июня, попытка избрать патриарха провалилась, поскольку ни один из кандидатов не смог набрать две трети голосов, а это одно из требований, избирательного синодального устава восточных церквей.

       
      Отмечается, что новый патриарх заменит Григора Петроса, который скончался в мае 2021 года. С этой целью в Рим приглашены епископы Армянской Католической церкви, служащие в епархиях различных городов мира.
       
      Епископы соберутся в Лионской духовной семинарии в Риме. Выборы начнутся под руководством кардинала Леонардо Сантри 22 сентября.
       
      • 0 ответов
    • History of Modern Iran
      Решил познакомить вас, с интересными материалами специалиста по истории Ирана.
      Уверен, найдете очень много интересного.
       
      Edward Abrahamian, "History of Modern Iran". 
      "В XIX веке европейцы часто описывали Каджарских шахов как типичных "восточных деспотов". Однако на самом деле их деспотизм существовал лишь в виртуальной реальности. 
      Власть шаха была крайне ограниченной из-за отсутствия государственной бюрократии и регулярной армии. Его реальная власть не простиралась далее столицы. Более того, его авторитет практически ничего не значил на местном уровне, пока не получал поддержку региональных вельмож
      • 4 ответа
  • Сейчас в сети   3 пользователя, 1 анонимный, 249 гостей (Полный список)

  • День рождения сегодня

    Нет пользователей для отображения

  • Сейчас в сети

    255 гостей
    1 анонимный
    Абрикос melkum RDR
  • Сейчас на странице

    Нет пользователей, просматривающих эту страницу.

  • Сейчас на странице

    • Нет пользователей, просматривающих эту страницу.


×
×
  • Создать...